Kenapa Ada Lubang Kecil di Tiap Jendela Pesawat.?.Ini Jawapannya

Terungkap! Kenapa Ada Lubang Kecil di Tiap Jendela Pesawat  
Anda pengguna moda pengangkutan pesawat terbang mungkin mengetahui hal ini. Jika diperhatikan secara cermat, setiap tingkap pesawat umumnya mempunyai sebuah lubang kecil di bahagian bawahnya. Lantas apas sebenarnya fungsi lubang tersebut?

Rupanya, lubang kecil yang terletak di bahagian bawah kaca tingkap itu adalah sebuah ciri keselamatan yang sangat penting.

Dilansir dari Travel and Leisure, lubang kecil tersebut disebut juga dengan 'lubang nafas'. Lubang tersebut digunakan untuk menetapkan jumlah tekanan yang lewat di antara panel dalam dan luar tingkap itu.

Kerana jika anda perhatikan dengan jeli, kaca pesawat tidak hanya mempunyai satu panel, melainkan ada dua hingga lebih sehingga membuat kaca semakin kuat.


 Dengan kata lain, kegunaan lubang kecil ini adalah untuk memastikan masa berlaku suatu tekanan dari luar tingkap, maka panel luarlah yang akan menanggung tekanan tersebut. Sehingga penumpang masih boleh bernafas dengan baik.

Selain itu, lubang tersebut juga mempunyai fungsi untuk membantu kaca terhindar dari embun yang terperangkap di antara panel kaca.

Meski tingkap pesawat berlubang, anda tak perlu bimbang. Sebab, lubang nafas dengan saiz kecil itu tidak akan membahayakan penumpang saat panel luar mengalami tekanan udara yang cukup besar.
Di samping itu, lubang tersebut juga tak akan menarik debu ke dalam pesawat kerana tingkap mempunyai panel yang rapat. (Ism)
0 Komentar untuk "Kenapa Ada Lubang Kecil di Tiap Jendela Pesawat.?.Ini Jawapannya"

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info