Ditemukan Udang Raksasa Sebesar Tubuh Manusia Dewasa

seekor udang raksasa dengan berat 145 kilogram dan panjang nayris 3 meter tertangkap carian ikan di sebuah muara sungai. Dua pemancing yang berjaya menangkap udang gergasi itu adalah Rene Kirouac dan adik iparnya, Raymond Bergeron.

Kedua-duanya dari Kanada. Mereka berdua memancing di pertemuan sungai Matane dan Sungai St Lawrence. Tanpa mereka duga, mereka berdua hari itu memperoleh tangkapan yang luar biasa.

Rene dan Raymond waktu itu sedang menyusuri tepi laut. Keduanya memandu kapal bersaiz kecil. Pada masa belayar mereka melihat jaring mereka bergerak-gerak di antara batu-batu di pantai. Setelah mereka mendekat dan mengangkat jaringnya, ternyata di sebalik gerakan itu tersangkut udang gergasi bersaiz tubuh manusia dewasa.

Melihat hal itu, keduanya lalu mengambil senjata untuk melumpuhkan udang nahas itu.

"Ini adalah tangkapan paling sukar dalam hidup saya," kata Kirouac, seorang nelayan yang telah berpengalaman.

Rupanya tidak mudah melumpuhkan udang gergasi seberat 145 kilo gram ini, Perlu enam belas peluru dan memukul kepalanya dengan spade baru udang gergasi itu tak bergerak. Keduanya senang setelah hasil tangkapan mati. Keduanya lalu berpose dengan mengangkat udang tersebut untuk didokumentasikan.

Profesor Denis Langevin, Ahli biologi dari University of Quebec di Rimouski (UQAR) bersama pasukan langsung menuju ke lokasi penemuan udang gergasi untuk melakukan pengenalan dan menganalisnya. Profesor Denis Langevin percaya bahawa dengan saiz sebesar itu udang tersebut memangsa mamalia laut untuk mempertahankan hidupnya.

Udang biasa hanya boleh tumbuh rata-rata sekitar 15 hingga 16 cm hingga mencapai usia dewasa.
0 Komentar untuk "Ditemukan Udang Raksasa Sebesar Tubuh Manusia Dewasa"

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info