Heboh Datuk Nikahi Wanita Yang Layaknya Jadi Cucunya

Heboh Kakek Nikahi Wanita yang Pantas Jadi Cucunya (Mtero.co.uk)
Bukan ucapan selamat, melainkan amarah dari warga.
Kadang-kadang untuk memahami realiti yang menjadi masalah global, orang-orang perlu menyaksikan realiti tersebut terjadi tepat di depan mata mereka.

Jadi, untuk mengingatkan masyarakat tentang isu global perjodohan atau perkahwinan anak, Coby Persin, 21, memutuskan untuk membuat video eksperimen sosial.

Caranya, Coby merakam 'pengantin' perempuan yang masih berusia 12 tahun menjalani sesi foto pra-nikah dengan 'pengantin' lelaki yang pantas menjadi datuknya di Times Squre.

Video Coby bermula dengan menjelaskan kepada penonton bagaimana perkahwinan anak tidak hanya legal di 91 negara di seluruh dunia, tetapi juga di AS - dengan beberapa negara mensyaratkan usia pengantin perempuan paling rendah 12 tahun.

Dalam eksperimen ini, Coby berpura-pura menjadi jurugambar sesi foto pra-nikah kedua pasangan tersebut di Times Squre.
 

Apabila ia mengarahkan mereka untuk duduk dan bergambar, banyak yang menyaksikan pasangan tersebut dengan pandangan tidak percaya.

Tak lama kemudian, orang-orang mengerumuni pasangan pengantin tersebut. Dengan pelbagai cara, mereka meminta agar perkahwinan tak layak itu dibatalkan.

Beberapa orang bahkan mengancam akan melaporkan pengantin lelaki kepada polis. Ketika pengantin lelaki memberitahu bahawa orang tua pengantin perempuan telah memberinya izin untuk berkahwin dengan anak perempuannya, orang-orang semakin marah.

"Ini pasti sebuah lelucon," teriak seorang perempuan. Sementara seorang lelaki muda sangat marah dan bertanya secara terperinci tentang keadaan gadis kecil itu dan kesahihan tentang perkahwinan kanak-kanak.

"Ini tidak masuk akal! Ini tidak benar. Aku yakin jika kita melapor ke polis, kamu akan dipenjara," katanya kepada pengantin lelaki.


Beberapa orang bahkan mula bermain fizikal dengan menggalakkan pengantin lelaki ke tembok dan memakinya. Beruntung, pegawai keselamatan yang disediakan oleh Coby sebelumnya berjaya meredakan keadaan.

Di akhir video, Coby mendedahkan fakta mengejutkan mengenai mencari jodoh atau perkahwinan anak. Bahawa 33.000 perempuan berkahwin sebagai anak-anak setiap hari. Perkahwinan paksa itu telah menghilangkan masa kecil mereka yang bahagia. (Ism)
0 Komentar untuk "Heboh Datuk Nikahi Wanita Yang Layaknya Jadi Cucunya"

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info