Inilah Kolam Renang Terpadat Dan Terkotor Di Dunia



Kolam renang sudah sejak lama menjadi simbol kekuatan fizikal masyarakat China. Banyak atlet renang profesional negara tersebut yang berjaya di kancah antarabangsa.

Namun ternyata, sukan renang bukanlah pilihan kegemaran masyarakat China sebagai hobi. Bagi kebanyakan warga China, kolam renang hanya digunakan untuk berelaksasi menyejukkan badan, bukan untuk bersaing.

Selama hari-hari puncak musim panas, ketika panas menjadi tak tertahankan, pengunjung kolam renang di China meletup. Ribuan orang melompat ke dalamnya untuk mengelakkan panas terik.

Saking panasnya, bahkan muncul istilah "boiling dumplings" (pangsit mendidih) yang kerap digunakan masyarakat tempatan untuk menggambarkan keadaan ini. Istilah ini dipakai lantaran kolam renang umum pada saat musim panas akan sangat ramai. Tak ada satu pun pengunjung yang boleh berenang. Satu-satunya yang boleh dilakukan adalah berdiri di tempat.


Kurangnya kemudahan kolam renang adalah sebab-sebab utama mengapa kolam renang umum begitu ramai di China. Karena ini pula, orang kesulitan untuk memenuhi hobi renang mereka sepanjang tahun.

"Banyak pemerintah daerah tidak dapat menghasilkan cukup wang dari kolam renang indoor untuk menjalankan sepanjang tahun," kata Zhang Zeduan, Timbalan Ketua Hongkou Public School.

Namun jumlah kemudahan kolam renang umum kian bertambah seiring banyaknya pusat sukan atau rekreasi yang turut menyediakan kolam renang di dalamnya.

Beberapa kolam renang yang mereka buat sangat besar. Salah satunya, "The Dead Sea of China" yang merupakan kolam renang air masin di Daying, Provinsi Sichuan. Kolam renang ini diilhamkan oleh Laut Mati di Timur Tengah.

Kolam renang ini meliputi kawasan seluas 30,000 meter persegi dan mampu menampung sehingga 10,000 pengunjung sekaligus. Kolam renang besar lainnya berada di daerah Yao berbau busuk, yang mampu menampung sehingga 230,000 perenang dalam satu masa.


Jumlah pengunjung yang melampaui batas kewajaran membuat kolam renang di China digelar sebagai kolam renang ramai penduduk sekaligus terjorok di dunia.

Bahkan, menurut laporan Kementerian Kesihatan China pada tahun lalu, daripada 5.639 kolam renang umum yang diuji di 24 wilayah China, 10 peratus kolam di antaranya mengandungi urea yang melebihi batas aman. Urea ini berasal dari air kencing-air kencing para perenang.

Kajian juga membuktikan bahawa jumlah peratusan bakteria dalam kolam renang awam di China boleh mencapai 92,3 peratus. Sementara bakteria coli boleh mencapai 96,9 peratus.

Hal ini boleh membawa maut. Pada tahun 2008 saja, satu orang dinyatakan meninggal dan 3.158 perenang kritikal akibat tak sengaja menelan air kolam yang telah bercampur air seni dan najis dari 47.000 perenang di kolam renang Mao Mao Municipal Pool, Beijing.
(Sumber: Amusingplanet.com
0 Komentar untuk "Inilah Kolam Renang Terpadat Dan Terkotor Di Dunia"

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info