7 Fakta Yang Anda Perlu Tahu Tentang Virus Papilloma Penyebab Jangkitan HPV

Virus Papilloma (HPV) merupakan sebuah jangkitan virus yang tersebar melalui hubungan seksual kulit ke kulit. HPV terdiri daripada lebih 100 virus yang berbeza di mana sekurang-kurangnya 30 strain dikaitkan dengan perkembangan kanser.

Sebenarnya, lebih daripada 96 peratus kanser serviks dan 93 peratus kanser dubur dikaitkan dengan bentuk HPV yang berisiko tinggi.

Kanser kanser dan kanser orofaryngeal (kanser bahagian tengah tekak di belakang lidah) juga dikaitkan dengan strain berisiko tinggi.

Walaupun terdapatnya peningkatan kesedaran orang ramai mengenai virus dan langkah-langkah pencegahan, namun masih terdapat banyak kekeliruan mengenai HPV secara umum.

Ini bukan sahaja boleh membawa kepada rawatan yang tertangguh sekiranya anda terlepas tanda-tanda jangkitan, ia juga boleh membuat anda berisiko sama ada mendapatkan atau menyebarkan virus kepada orang lain.

Berikut adalah 7 fakta penting yang perlu diketahui oleh semua orang mengenai virus Papilloma.

#1. HPV Lebih Umum



Dianggarkan lebih daripada 20 juta orang di Amerika telah dijangkiti HPV. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), di kalangan orang dewasa di antara umur 18 hingga 69, mempunyai 42.5 peratus kemungkinan dijangkiti penyakit HPV genital dan 7.3 peratus dijangkiti HPV oral

#2. Anda Tidak Perlu Bersetubuh untuk Dapatkan HPV



HPV ditularkan melalui hubungan seksual kulit ke kulit. Sebenarnya, tiada penetrasi apa-apa yang diperlukan untuk menghantar virus dan mana-mana kawasan yang tidak dilindungi oleh kondom boleh dijangkiti.

Hubungan seksual melalui vagina dan dubur adalah aktiviti yang paling berkaitan dengan penyebaran HPV. Risiko hanya meningkat jika anda mempunyai banyak pasangan seks atau melakukan hubungan seks dengan seseorang yang mempunyai banyak rakan kongsi.

#3. Tidak Kesemua HPV Menyebabkan Kanser


HPV adalah sekumpulan lebih daripada 100 virus yang berlainan. Ada yang berisiko tinggi yang dikaitkan dengan kanser, yang lain adalah jenis berisiko rendah yang diketahui menyebabkan ketuat alat kelamin. Strain yang dianggap berisiko tinggi adalah jenis 16 dan 18 yang bersama-sama mewakili lima peratus daripada semua kes kanser di seluruh dunia.

Terdapat salah tanggapan yang umum di kalangan ramai bahawa ketuat kelamin merupakan tanda-tanda awal kanser. Ini tidak berlaku. Strain HPV yang bertanggungjawab untuk ketuat alat kelamin tidak diketahui menyebabkan kanser.

Dengan itu dikatakan, mempunyai ketuat pada bahagian kemaluan tidak boleh menyarankan anda “selamat”. Orang ramai boleh dijangkiti dengan pelbagai jenis HPV, dan kemunculan ketuat harus menjadi tanda amaran pendedahan yang mungkin kepada strain risiko yang lebih tinggi.

#4. Tiada Vaksin Dan Tiada Ubat Untuk Menyembuhkan HPV



Jenis HPV yang menyebabkan ketuat kemaluan dan kanser serviks boleh diurus tetapi tidak dapat disembuhkan. Begitu juga, ketuat kelamin boleh dirawat dengan mengeluarkannya, tetapi penyingkiran ini tidak  dapat membasmi virus

Walaupun terdapat vaksin hari ini yang dapat mengurangkan risiko HPV pada lelaki dan wanita muda, mereka tidak mensterilkan vaksin dan tidak dapat meneutralkan virus pada orang yang sudah dijangkiti.

#5. HPV Tidak Mempunyai Sebarang Simptom Tetap



Anda tidak boleh mengetahui sama ada seseorang mempunyai HPV dengan melihat mereka atau mencari ketuat alat kelamin.  Kebanyakan orang, pada hakikatnya, tidak mempunyai tanda-tanda jangkitan dan hanya boleh menyedari keadaan jika mereka mempunyai kesan Pap smear yang tidak normal.

Satu kajian yang dijalankan oleh Institut Kanser Kebangsaan menunjukkan bahawa lebih daripada separuh daripada wanita dengan ketuat kemaluan tidak tahu bahawa mereka mempunyai HPV, manakala hanya dua pertiga tidak menyedari bahawa HPV boleh menyebabkan kanser.

#6. Ujian HPV Adalah Berbeza Bagi Lelaki Dan Perempuan



Ujian HPV boleh dilakukan pada wanita bersama dengan Pap smear semasa peperiksaan ginekologi. Pasukan Petugas Perkhidmatan Pencegahan A.S. (USPSTF) kini mengesahkan ujian rutin dalam kumpulan umur berikut: Wanita berumur 30 hingga 65 sepatutnya mempunyai ujian Pap dan ujian HPV setiap lima tahun.

 Wanita di bawah 30 tidak memerlukan pemeriksaan HPV tetapi mungkin diuji dengan kehadiran hasil Pap smear yang tidak normal. Bagi lelaki, kini tiada ujian HPV yang tersedia untuk mengesan HPV genital.

Walau bagaimanapun, sesetengah doktor boleh menjalani ujian HPV pada Pap smear dubur dalam lelaki berisiko tinggi (dan wanita) yang terlibat dalam seks dubur. CDC mahupun USPSTF tidak menawarkan sebarang cadangan mengenai pemeriksaan Pap rapi dalam lelaki atau wanita.

#7. Vaksin HPV Bukan Hanya untuk Orang Muda



CDC kini mencadangkan vaksin HPV untuk semua kanak-kanak lelaki dan perempuan dari umur 11 atau 12 tahun. Mereka juga mengesyorkan penggunaannya pada wanita berusia antara 13 hingga 26 tahun dan lelaki berumur 13 hingga 21 tahun yang belum pernah divaksin sebelumnya.

Tetapi jika anda berumur lebih daripada 26  tahun, tidak bermakna anda tidak boleh mendapatkan vaksin. Lelaki gay dan biseksual, orang transgender, dan orang yang terkena imun (termasuk mereka yang mempunyai HIV) adalah antara kumpulan CDC disyorkan untuk imunisasi.

Mereka yang menjalankan risiko kanser dubur dan serviks yang jauh lebih tinggi daripada populasi umum. Sekiranya anda percaya diri anda berada pada risiko yang lebih tinggi untuk kanser serviks atau dubur, jangan teragak-agak untuk melakukan pemeriksaan. Pemeriksaan sangat cepat, mudah, dan kos sekitar RM400 sahaja untuk menyelamatkan nyawa anda
0 Komentar untuk "7 Fakta Yang Anda Perlu Tahu Tentang Virus Papilloma Penyebab Jangkitan HPV"

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info