5 Bandar Berstatus Moden Yang Kosong Tidak Berpenghuni Di Dunia

Setiap tahun, terdapat banyak bandar-bandar baru muncul di seluruh dunia bagi menampung petambahan populasi manusia yang kiat bertambah.
Namun begitu, bukan kesemua bandar-bandar baru ini berjaya bergelar kediaman kerana masih terdapat beberapa buah bandar yang masih sepi dan tidak didiami meskipun mempunyai status sebagai sebuah bandar moden.

#1.  Kangbashi, China

China merupakan negara yang mempunyai bilangan penduduk yang paling padat. Bandar-bandar baru dibina di sana setiap tahun, tetapi, walaupun mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi, terdapat banyak bandar yang dibina di sana yang masih kosong dan tidak berpenghuni.
Hal demikian berkemungkinan disebabkan oleh harga hartanah yang sangat tinggi hingga menyebabkan ramai yang tidak mampu membelinya. Teori lain mengatakan ia adalah insurans dalam kes perang. Sekiranya bandar China yang padat penduduknya diserang dari udara, membina semula penempatan aakan menelan belanja yang.
Bandar hantu terbesar di China terletak di daerah Ordos, di mana terdapat simpanan batu bara kaya. Di bandar Kangbashi, ada ribuan rumah serta infrastruktur yang diperlukan, termasuk lapangan terbang, taman, teater, patung jalanan, dan muzium. Pembinaan bermula pada tahun 2001, dan sepatutnya ada 1 juta penduduk. Walau bagaimanapun, hanya 2% daripada penduduk yang dirancang kini tinggal di sana.

#2. Cirueña, Spain



Pada awal 2000-an, Cirueña adalah sebuah kampung kecil di utara Sepanyol. Tetapi beberapa tahun kemudian, seluruh bandar yang direka untuk 10,000 orang telah dibina di pinggiran China. Lebih daripada 100 kotej dan bangunan berbilang apartmen telah dibina di sana dengan restoran, kedai, kolam renang, dan juga sebuah kelab golf.
Namun, 2008 China mengalami krisis kewangan global, yang menghalang penyelesaian pembinaan bandar ini. Sekarang Cirueña mempunyai lebih daripada 100 orang penduduk, tetapi semua infrastruktur yang diperlukan berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun, bandar ini tidak pernah benar-benar kosong kerana di sini terletak laluan jemaah haji ke bandar Santiago de Compostela, Sepanyol.

#3. Tianducheng, China

Di timur China, terdapat replika kecil Paris yang dikenali sebagai Tianducheng. Bandar ini dibina dengan gaya yang sama, dengan Champs-Élysées sendiri, Notre-Dame de Paris, dan juga satu salinan kecil Menara Eiffel, yang tinggi 108 meter. Bandar ini dibina pada tahun 2007 dan direka untuk 100,000 orang yang ingin bertukar cara hidup mereka,dari  luar bandar mereka untuk bandar.

Walau bagaimanapun, kini “Paris Timur” tidak mempunyai suku kaum. Harga hartanah ternyata tidak tertanggung, seperti di tempat-tempat lain yang serupa di China.Tianducheng kini kelihatan lebih seperti set filem Perancis yang besar, dan inilah sebabnya pasangan wanita suka menggunakannya untuk sesi foto perkahwinan.

#4. Kilamba, Angola

Bandar Kilamba yang terletak 30km jauhnya dari Luanda, ibu kota Angola merupakan sebuah bandar yang baru dibina oleh sebuah syarikat pelaburan dari China.
Bandar ini dibina melalui janji-janji pra-pemilihan Presiden Jose Eduardo dos Santos, yang menjamin pembinaan sejumlah besar bangunan dalam masa yang sesingkat mungkin. Pembinaan Kilamba telah selesai pada tahun 2012.
Terdapat 750 bangunan apartmen bertingkat untuk menempatkan setengah juta orang, lebih daripada 100 ruang membeli-belah, dan berpuluh-puluh sekolah. Jumlah kos pembinaan dianggarkan $ 3.5 bilion.

#5. Thames Town, China

Bandar ini merupakan sebuah lagi bandar yang berhantu China, Thames Town, adalah salinan daripada struktur kota London. Bandar ini dibina dengan 1 km persegi dan bertujuan untuk 10,000 penduduk. Ia mempunyai Sungai Thames sendiri, rumah Victoria, gereja Gothic, gerai telefon merah, dan patung-patung Harry Potter dan James Bond.
Bajet untuk pembinaan bandar ini adalah kira-kira USD800 juta. Pseudo-Eropah bandar gagal diselesaikan kerana krisis kewangan tahun 2008, yang menunjukkan bahawa penduduk Cina yang kaya bandar itu direka untuk praktikal tidak hadir. Sangat sedikit orang yang mampu tinggal di “Chinese London,” jadi bandar ini menjadi bandar hantu.
0 Komentar untuk "5 Bandar Berstatus Moden Yang Kosong Tidak Berpenghuni Di Dunia"

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info