Pasti Anda Sedih Bila Lihat Foto Aktivis Ini



Sebuah foto menyentuh hati tentang kisah seorang kanak-kanak Nigeria yang berusaha bertahan hidup tersebar di dunia maya. Gambar itu memaparkan seorang kanak-kanak Nigeria tanpa berpakaian yang ditelantarkan di jalanan dalam keadaan kelaparan. Dalam foto tersebut seorang aktivis wanita berusaha memberikan air minum dan makanan untuk kanak-kanak tersebut.

Kanak-kanak Nigeria tersebut berusia 2 tahun dan diberi nama Hope oleh aktivis dari Jerman, Anja Ringgren loven. Anja mencari Hope terlantar di jalanan pada 31 Januari 2016 lalu . Rupanya, Hope sengaja diabaikan selama 8 bulan di jalanan tanpa baju dan makanan kerana dianggap penyihir oleh penduduk setempat.

Apabila menemuinya, Anja terus memberikan air minum dan makanan. Ia juga menyelimuti Hope dan segera membawanya ke hospital. Anja kemudian memandikan dan memberikan ubat untuk menyingkirkan cacing-cacing di perut Hope.

Selain itu, Hope juga diberikan transfusi darah setiap hari agar keadaannya semakin membaik. Anja mendedahkan di Nigeria penduduk setempat memang mempunyai budaya untuk membiarkan kanak-kanak yang dianggap penyihir. Bahkan, tidak sedikit kanak-kanak ini yang dibunuh kerana alasan itu.

"Beribu-ribu kanak-kanak dituduh sebagai ahli sihir dan kami melihat sendiri bagaimana kanak-kanak ini tersiksa," kata Anja. "Kami melihat kanak-kanak yang mati dan ketakutan."

Anja mendirikan "African Children 's Aid Education and Development Foundation" sejak 3 tahun lalu untuk menolong kanak-kanak tersebut. "Aku tidak tahu bagaimana mendeskripsikannya dengan kata-kata. Inilah yang membuat hidup kita terasa begitu indah dan berharga, lihatlah sendiri bagaimana gambar itu berbicara," katanya.





Dua hari selepas menyelamatkan Hope, Anja berjaya mengumpul derma hingga US $ 1 juta  dari seluruh dunia. Pada masa kini keadaan Hope sudah pulih. Hope masih berada di hospital, namun ia sudah boleh makan dengan baik dan tubuhnya semakin kuat.

"Dengan semua wang itu, kami boleh, bukan hanya memberikan rawatan terbaik untuk Hope, tetapi juga membina klinik dan menyelamatkan kanak-kanak lebih banyak lagi," kata Anja. "Sekarang keadaan Hope sudah stabil. Dia sudah boleh makan sendiri dan tubuhnya bertindak balas terhadap ubat yang kami berikan dengan baik."

"Hari ini dia sudah boleh duduk dan tersenyum," tambahnya. "Dia benar-benar kanak-kanak kecil yang sangat kuat."
0 Komentar untuk "Pasti Anda Sedih Bila Lihat Foto Aktivis Ini "

 
Copyright © 2014 panas panas - All Rights Reserved
Template By Catatan Info